Het koren groen eten, deel 2

Deze blog is het vervolg op ‘Het koren groen eten’ deel 1,het is goed om eerst deel 1 te lezen om daarna dit deel te lezen.

Brood zorgt voor een lekke darm

In mijn vorige blog over brood heb je kunnen lezen dat brood eten schadelijke gevolgen heeft voor onze gezondheid. Gliadines veroorzaken naast de vorming van morfine-achtige stoffen nog meer darmproblemen.

Brood verlamt de barrièrefunctie van de darm

Eenmaal in de darm beïnvloed Gliadine voor een deel wat direct aan de bloedbaan wordt afgegeven. Een afbraakproduct van gliadine (zonuline) verhoogd de doorlaatbaarheid van de darmwand. In darmwand zit een soort deursysteem dat open en dicht kan gaan. Deze deuren gaan open wanneer we snel extra energie nodig hebben, bijvoorbeeld tijdens een stressreactie. Bepaalde voedingsstoffen (water, natrium en suiker) komen dan direct in onze bloedbaan en zijn daardoor snel beschikbaar voor levering van extra energie. Maar het deurensysteem moet voornamelijk alles wat we eten binnen de darmen houden. Wanneer de deuren, mede door gliadines, te laag openstaan komen er ook stoffen direct in bloedbaan die allerlei reacties uitlokken zoals allergieën, intolerantie en laaggradige ontsteking.

Nog een vervelend stofje

Een andere stof in brood met een nadelig effect voor de gezondheid zijn lectines. Deze lectines kunnen de plaats van andere poortwachters (beschermers) in de darmwand overnemen. Hierdoor kan het lichaam beperkter bepalen wat wel of niet direct de bloedbaan in mag. Ook deze lectines zorgen voor intoleranties, allergieën en laaggradige ontstekingen.

Snelle stijging van bloedsuikerspiegel

Er is geen ander product dat onze bloedsuikerspiegel zo snel laat stijgen als brood. Dit geldt voor wit, maar ook voor bruin brood. Brood bevat veel gemakkelijke opneembare koolhydraten, dit zijn snel werkende suikerverbindingen.

Een ander nadelig effect van brood eten is de snelle stijging van bloedsuikerspiegel

Door de snelle suikerverbindingen gaat onze alvleesklier stevig aan het werk om zijn functie uit te voeren, namelijk insuline produceren. Insuline zet de energetische waarde van het aangeboden suiker om in vet voor energieopslag. Door te vaak en te veel koolhydraten te consumeren, waaronder brood, raken de cellen in ons lichaam resistent (ongevoelig) voor het insuline. Door de ongevoeligheid voor insuline gaat de alvleesklier nog meer insuline aanmaken om dezelfde hoeveelheid aangeboden suiker te kunnen verwerken.

Het is dus verstandig om inname van koolhydraten, zoals brood, te beperken.

We worden insulineresistent met veel gezondheidsproblemen tot gevolg. Naast het feit dat onze cellen minder gevoelig worden voor insuline is insuline ook ontstekingsbevorderend en een groeihormoon. De groeihormoonfunctie laat graag het ongeoorloofde en ongewenste groeien, zoals fistels, puistjes en vleesbomen.

Een te groot aanbod van koolhydraten uit graanproducten (suikerverbindingen ) maakt het lichaam dus insuline resistent. Insuline resistentie veroorzaakt diabetes en is ontstekingsbevorderend. Ontstekingen aan o.a. peesschede en chronische ontstekingsvormen als artritis en uiteindelijk auto-immuun ontstekingsvormen als M.S. en Hashimoto. Insulineresistentie leidt ook tot de vorming van de beruchte plaques. Deze plaques tasten onze hart-, en vaatstelsel aan alsmede onze hersenen. Ons genenpakket is afgesteld op inname van ongeveer 10 % koolhydraten van onze totale calorische innamewaarde. Inmiddels is deze koolhydraten intake gegroeid naar bijna 50 %. Geen wonder de laatste veertig jaar een schikbarende groei van ziekten als Alzheimer, Parkinson en Diabetes is ontstaan.

Waarom obese mensen moeilijker afvallen!

Insulineresistentie leidt ook tot een grotere zoetneiging. Door snelle bloedsuikerwisselingen wordt het beschikbare suiker snel afgevangen in vet waardoor de hersenen te weinig suiker tot hun beschikking hebben en ons aanzetten tot nog meer suikerinname. Omdat er regelmatig veel suiker in de bloedbaan aanwezig zit zal je lichaam suiker gebruiken als hoofdbrandstof. Hierdoor wordt de in vet opgeslagen energievoorraad nooit aangesproken. Daarom vallen met name obese mensen moeilijker af. Suiker is de makkelijkste brandstof voor ons lichaam, dus niet zo gek dat je lichaam deze keuze maakt.  Suiker, vet en afbraak van een beetje eiwitten zijn de energieleveranciers van ons lichaam. Goede vetzuren zijn de beste brandstoffen. Goede vetten hebben veel energetische waarde, veel meer dan suiker. En de juiste vetzuren zijn ontstekingsremmend.

Maar een hoog cholesterol is toch ook niet goed ?

In een volgende blog komt cholesterol uitgebreid aan bod. Wat we moeten weten is dat cholesterol juist heel goed is voor ons. Vanuit cholesterol worden veel essentiële stoffen voor ons systeem gemaakt. Veel communicatiestoffen en verbindingen, waaronder een aantal hormonen, synapsen * en myeline **, worden van cholesterol gemaakt.  Belangrijke vitaminen hebben cholesterol nodig om effectief te zijn, waaronder vitamine A,D,E en K.  Onze hersenen bestaan voor het overgrote deel uit vet (70 %). En moedermelk bestaat uit bijna 60 % vet. Het cholesterol is zelfs zo belangrijk voor het lichaam, dat iedere cel in staat is een eigen voorraadje aan te maken.  Het is zelfs zo dat wanneer we een cholesterolarm dieet volgen je lichaam ter compensatie een overvloed aan cholesterol gaat produceren vanuit koolhydraten. De commercie vaart nog wel bij de gedachte dat cholesterol slecht is maar de wetenschap heeft allang bewezen dat cholesterol essentieel is en juist de levensduur verlengt (2).

Cholesterol verlengt levensverwachting


Koolhydraten zijn het echte probleem. Cholesterol, in combinatie met veel koolhydraten, veranderd de structuur van het vetzuur waardoor deze schadelijk worden. Het zijn deze structuren die arteriosclerose *** in vaatstelsel en hersenen veroorzaken. Arteriosclerose maakt ons vaatstelsel ziek en staat aan de basis van andere vervelende aandoeningen als alzheimer en parkinson.  Dus oplossing voor een te hoog cholesterol is genoeg goede vetten **** eten, en een koolhydraat arm (koolhydraten vanuit graanproducten) of ketogeen dieet volgen.

Het probleem van statine!


Bij een te hoge cholesterolwaarde worden er statines voorgeschreven. Dit middel verlaagd de cholesterolproductie. Door deze verlaging hebben bijvoorbeeld vrouwen 71 % meer kans op het ontwikkelen van diabetes (3), wat ook ook slecht voor de vaten is. Diabetes staat garant voor verdere aftakeling van geheugen tot aan Alzheimer. Statines leggen in de cellen de brandstof en antioxidant plat (Q10). Daarom hebben statines vervelende bijwerkingen als kortademigheid, vermoeidheid, beweging,- en evenwichtsstoornissen, spierpijn, spierzwakte en spierafbraak. Een vetrijk (EPA, DHA) dieet met een koolhydraatarm/vrij dieet is een betere interventie, zonder bijwerking !

Het is goed om te weten wat brood met ons systeem doet. Een paar boterhammen per week is niet het probleem. Een probleem wordt het wanneer we dagelijks veel brood eten naast vele andere koolhydraten. Een broodmaaltijd in de ochtend en middag en in de avond een lekker pastaatje,..is misschien wel lekker maar heeft grote negatieve gevolgen voor ons lichaam.

Nog even samenvatten waarom we beter brood kunnen vermijden;

  • Te snelle bloedsuikerstijging
  • Bevat gluten, deze hebben een sterk verslavende werking
  • Veroorzaakt plaatselijke en systemische ontstekingen
  • Insulineresistentie
  • Bevat anti-nutricienten
  • Veroorzaakt doorlatende darm
  • Veroorzaakt laaggradige ontstekingen
  • Bevorderd auto-immuunziekten
  • Alzheimer, Parkinson, diabetes
  • Beperkte opname voedingsstoffen door darmproblemen
  • Rooft essentiële mineralen als calcium en magnesium

In deel drie van deze blog ‘het koren groen eten’ geef ik je handvatten om brood uit je dieet te halen.

Wil je meer weten maak dan een afspraak met mij of meld je aan voor het maandelijks terugkerende ‘voedingscafe’.

Afspraak maken

Bronnen en uitleg;

  • * synapsen zijn uiteinden van neuronen waar de communicatie plaatsvindt tussen twee neuronen
  • ** meylineschede, is vergelijkbaar met de isolatieomhulsel van elektra draad, dat voor een snellere communicatie overdracht staat.
  • *** arteriosclerose, verharding van vaatwand
  • **** goede vetten zijn EPA, DHA en een beetje AA.

Bronnen;

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3330269/
  • (2) D.Jacobs ‘report of the Conference on low blood cholesterol, circulation 86, no 3.; 1046-60
  • (3) Culver, et al. ‘statin use and risk of diabetes mellitus, Women’s health initiative
  • https://medicalxpress.com/news/2018-03-western-diet-depletes-artery-protecting-immune.html
  • Het glutengevaar, dr.David Perlmutter.

Geef een reactie