Het koren groen eten…

Het koren groen eten is een oud gezegde en betekend roofbouw plegen. Dit artikel gaat over roofbouw. Namelijk roofbouw op je lichaam door het eten van te veel graanproducten.

Deel 1;

Gluten is het tabak van onze generatie !

Brood eten zit heel erg in onze cultuur. Het is gemakkelijk, lekker, goedkoop en past bij elke maaltijd. Door veredeling van het graan bevatten granen tot 40 maal meer gluten als 30 jaar geleden. Daarom is het voor de voedingsindustrie ‘koren op de molen’. Gluten is een steeds belangrijker ingrediënt geworden, mede door zijn enorme bindingskracht aan bijvoorbeeld water. Vele gerechten bevatten graan bestanddeel en in bijna elk zakje, pakje en potje zitten gluten verwerkt. Gluten hebben tevens een zeer verslavend effect, dat zal duidelijk worden verderop in deze blog. Niet zo gek dat er steeds meer gluten in voedingsmiddelen worden gestopt. Gluten zijn goedkoop, hebben een enorme bindingskracht met een verslavend effect !

De wetenschap is er uit maar ik ben ervan bewust dat ik nu de roeper in de woestijn ben. Ik ga je uitleggen dat granen en dus gluten een te grote negatieve invloed hebben op onze gezondheid.

Naakte feiten over granen

Net als geraffineerde suikers en bewerkte koolhydraten is het eten van veel granen bijzonder schadelijk voor ons lichaam. Brood, rijst, pasta en andere graanproducten zijn producten die zo veredeld zijn dat ons lichaam ze niet meer herkend. Wanneer je lichaam vreemde stoffen (exorfinen) binnenkrijgt wordt ons immuunsysteem geactiveerd. Door middel van een ontstekingsreactie wordt het startsein gegeven om de onbekende bezoeker de deur te wijzen. Eenmaal in ons systeem veroorzaakt graan allerlei problemen en lijkt graan beter aanpast dan wij. Dit geldt voor alle graanproducten en zeker voor de ‘gezonde’ volkorenvarianten als veelkoren, multi koren, desem meergranen enzovoort.

Granen,..is geen mensenvoer meer !

Onze voorouders hebben 50.000 jaar geleden ook granen gegeten. Alleen deze granen lijken totaal niet meer op de granen die wij vandaag de dag eten. Gregor Mendel publiceerde in de 17 de eeuw zijn beroemde onderzoek naar het kruisen van planten. Het kruisen heeft sindsdien een enorme vlucht genomen. Graan werd al gauw heel populair omdat het zich gewillig laat kruisen. Hierdoor kon de sterk groeiende wereldbevolking goedkoop worden gevoed. Door het als maar doorkruisen van de graansoorten bevat het graan nu tot wel 40 keer zoveel gluten als 30 jaar geleden. Alleen ons genenpakket (fabrieksinstelling, DNA profiel) is nog lang niet aangepast aan deze snelle veranderingen. Het is dan ook onvermijdelijk dat dit tot een conflict leidt.

Des de meer volkoren des de schadelijker !

Voordat ik iets over de gluten ga vertellen begin ik over het vermeende ‘gezonde’ deel van het graan. Het volkoren deel van graan zijn de vliezen. Deze vliezen hebben een belangrijke functie, namelijk het bescherming van de tarwe (het kind) tegen dat wat hem bedreigt. Dat is voornamelijk het maagzuur van de vogel. Een graankorrel is voor een heel groot deel afhankelijk van de vogel voor zijn voortbestaan en verspreiding. In het graanvlies zitten anti-nutriciënten dat de tarwe beschermt tegen o.a., het maagzuur. Een anti-nutriciënt keert zich tegen de vijand. Door ‘volkoren’ graan te eten zijn wij de vijand geworden. Nu gaan wij niet dood van het eten van volkoren producten. Veel van deze anti-nutricienten hebben bij een beperkte dosis zelfs een gezondheidsbevorderend effect. Maar omdat in heel veel voedingsmiddelen deze anti-nutriciënten zitten geeft de opeenstapeling wel een probleem. Is het de dosis dat het gif bepaald. Dus veel brood en andere geraffineerde graanproducten  eten geeft een grotere kans op stapeling van deze stoffen met als gevolg specifieke darmklachten, roof van vitamine en mineralen en gezondheidsklachten. Probeer zo veel als mogelijk je brood en geraffineerde graanproducten ( pasta’s ) consumptie te beperken, of liever helemaal niet eten. De motivatie om brood uit je dieet te halen wordt straks ‘onder kopje gluten’ nog duidelijker. Als je brood wilt eten kies dan voor biologisch witbrood zonder toevoegingen, dat is het minst schadelijk.

Maar er zitten toch ook veel vezels en vitaminen en mineralen in brood ?,…

Inderdaad….alleen vezels, vitamines en mineralen zouden we uit groenten, noten en fruit moeten halen. Veel brood en pasta’s eten rooft juist belangrijke vitamines en mineralen en zorgt voor een eenzijdige darmflora. Een eenzijdige darmflora leidt tot beperkte opname van voedingsstoffen en is ontstekingsbevorderend. Tevens heeft een eenzijdige darmflora een dik makende effect en ondermijnd de gezondheid.

En dan de gluten,

Gluten is het Latijnse woord voor ‘lijm’. Het is een samengesteld eiwit dat als plakmateriaal dient om meel bij elkaar te houden. Het is een betrouwbare stabilisator voor uiteenlopende producten als pindakaas, margarine, smeerkaas en sauzen. Vrouwen maximeren hun wimpers met behulp van gluten. Voedingsstoffen die ‘veel’ gluten bevatten hebben een enorm verslavend effect. Als je ooit eens een golf van genot door je heen hebt gevoeld na het eten van een bagel, donut of croissantje dan ben je niet de enige. Het is al heel lang bekend dat gluten verslavend effect hebben.  De gluten vormen in onze darmen een morfine-achtige stof. De productie van deze morfine-achtige stof vormt een aantal problemen, namelijk;

  1. Door de neurologische verbinding tussen darm en hersenen komen deze stoffen in de hersenen waar ze zich hechten aan morfine ontvangststations (receptoren). Hierdoor ervaar je een beloning, immers morfine is de hoogste beloningsgraad voor mensen.
  2. Deze stoffen verdoezelen de negatieve effecten van gluten op je darmen. Brood en andere geraffineerde graanproducten zijn zwaar belastend voor je darmen en lokken ontstekingen uit. Deze ontstekingen worden door verdovende effect van de morfine-achtige stoffen slecht waargenomen. Een aanhoudende ontsteking op darmniveau is de oorzaak van een prikkelbare darm, ulcerus tot aan coeliakie.

Er ontstaan meer problemen op darmniveau door toedoen van brood. In een vervolgblog ga ik hier verder op in. Symptomen van glutengevoeligheid vindt je onder deze link 

Wil je weten welke producten gluten bevatten en welke niet kijk dan op de deze link

In deel 2 van deze blog komen de verdere gezondheidsrisico’s aan bod en zal ik in gaan op alternatieven voor de geraffineerde graanproducten.

Als je dit artikel interessant vindt en je wilt meer weten over de alternatieven voor de geraffineerde graanproducten,..volg mij dan !

Hierop volgt Deel twee ‘koren groen eten’, deze blog gaat verder in op gezondheidsproblemen  van het eten van veel koolhydraten uit (geraffineerde) graanproducten.

Met smakelijke groet, Paul Odijk

Bronnen;

  • Natura foundation
  • Biomed, pubmed
  • ‘Het glutengevaar’ Dr. Davis Perlmutter
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Opio%C3%AFde_peptide
  • file:///C:/Users/gebruiker/Downloads/dpp-iv_171018.pdf

 

 

 

Geef een reactie