Afvallen zonder dieet…

Dieet is geen goede leefstijl

Een dieet is een tijdelijk aanpassing van je leefstijl of voedingsgewoonte. Het nadeel van een dieet is het jojo effect. Een dieet lost vaak maar kortstondig het probleem op wat daarvoor is ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat telkens na het volgen van een dieet het aanvangsgewicht voor het dieet steeds iets hoger komt te liggen. Bij de meeste dieet goeroes wordt je alleen maar financieel lichter gemaakt. Het probleem achter het beheersen van je lichaamsgewicht wordt helaas maar zelden aangesneden. Het is een leefstijl probleem waarbij natuurlijk voeding een grote rol speelt.

Even 50.000 jaar terug !

Ik wil graag 50.000 jaar met je terug om het probleem te leren begrijpen. Onze voorvaderen leefde het liefst in de dicht begroeide, bosrijke omgeving dicht bij een meer of de zee. Er werd aas gegeten en gejaagd op klein wild, vis en schaal- en schelpdieren. Verder werden er knollen, wortels en fruit gegeten. We waren dus de gehele dag in touw om voor eten te zorgen. Het was geen zekerheid dat er dagelijks genoeg eten was. Invloed van seizoenen waren heel groot en er moest maar een eetbaar beestje op jouw pad komen.

Geprogrammeerd voor voedseltekort

De mens heeft dus als fabrieksinstelling ‘leven met voedselschaarste ‘ in zijn DNA staan. Dat was 50.000 jaar geleden functioneel. Maar in de tegenwoordige tijd met een tsunami aan voedsel beginnen de gezondheidsproblemen steeds groter te worden. Ondanks het overvloedige aanbod acteert ons lichaam nog steeds volgens de fabrieksinstelling. Het menselijk genoom (DNA) verschilt nog geen 1% van onze voorvaderen 50.000 jaar geleden. Een verandering aan het genoom gaat met 0,5% per miljoen jaar. We zijn dus nog lang niet genoeg aangepast aan de extreem snelle ontwikkelingen van de laatste paar honderd jaar.

Opslag voor mindere tijden

Onze fabrieksinstelling heeft ook een programma hoe met het binnengekomen voedsel wordt omgegaan. Voedingsstoffen komen binnen waarna deze voor een deel gebruiksklaar worden gemaakt om de verbrandingsmotor te laten draaien. Een deel van het voedsel wordt door toedoen van het hormoon insuline opgeslagen als vet. Dit potje vet is bedoeld als voorraad voor perioden van voedselschaarste. Wanneer we ook maar  1 calorie binnenkrijgen wordt insuline geproduceerd door de alvleesklier. Slechts 5% van totale functie van de alvleesklier is bedoeld voor maken van deze vetreserves. Door het overvloedige aanbod eten we dagelijks veel meer dan 3 keer per dag. Hierdoor raakt de alvleesklier overbelast en wordt de andere functie (95%), de productie van spijsverteringsenzymen, onderdrukt.

Gevolgen van een overspannen archivaris

De gevolgen dat we te veel en te vaak eten zijn groot. Te veel schommelingen van ons bloedsuikerniveau en een te grote vetopslag. Te veel schommelingen van ons bloedsuikerniveau werkt zoet neiging in de hand. Wanneer we te veel vet hebben opgeslagen worden de vetcellen minder gevoelig voor reparatie en onderhoudswerkzaamheden. De vetcellen worden groter omdat insuline, in dit geval jammer genoeg, ook een groeihormoon is. Wanneer vetcellen te groot worden kunnen ze kapot gaan wat ontstekingen oplevert. Deze ontstekingen veroorzaken op hun beurt weer een verhoogde zoet neiging omdat het immuunsysteem alleen suiker als energiebron gebruikt om de ontsteking ongedaan te maken. Je merkt het al; je zit in een vicieuze cirkel dat leidt tot overgewicht en afvallen lukt niet.

Weer leren uit te hongeren…..

Een effectieve en goed implementeerbaar oplossing is Intermittend Fasting. Dit betekent concreet dat je twee dagen 1 a 2 maaltijden overslaat. Dit klinkt wellicht in eerste instantie extreem en middeleeuws maar dat is zeker niet het geval. Door je lichaam tijdelijk geen eten te geven moet hij op zoek gaan naar andere energiebronnen als suiker. Suiker is de gemakkelijkste energiebron. Vet verbranden levert veel meer energie op, alleen moet ons lichaam het weer leren toepassen. We moeten van een suikerverbrander weer een vetverbrander worden. En daardoor wordt je weer energieker!

Voordelen van tijdelijk vasten

Ik kan een persoonlijk schema voor u maken zodat het makkelijk implementeer is. Deze verandering van leefstijl zal een enorm gezondheidsvoordeel opleveren en bovendien val je gratis af. Je leert hierdoor regie te houden over je eigen gewicht. Wetenschappelijke bewijzen zijn:

  1. Stabielere bloedsuikerspiegel, minder zoet neiging
  2. Vergroten van gevoeligheid voor insuline
  3. Minder ontstekingen
  4. Positief effect op hart en bloedvaten
  5. Stimuleert celreparatie
  6. Groei van nieuwe zenuwcellen
  7. Energieker en vitaler
  8. Levensduur verlengend
  9. Hulp bij gewichtsreductie

Wil je morgen beginnen, maak dan even een afspraak met mij. Ik zal je dan nog meer vertellen hoe het werkt. Vervolgens maak ik een op maat gemaakt plan voor je. Begeleiding zal in het begin intensief zijn. Ik ga samen met je werken om jou meester maken van je lichaamsgewicht. Iedereen kan het dus jij ook.

 

 

 

 

Geef een reactie