Mondbarriere

Mondhygiene, sleutel voor goede gezondheid

Leestijd; 5 minuten.

In mijn vorige blog schreef ik over de link tussen mondverzorging en ontwikkeling van chronische ziekten (lees vorige blog). Een goede barrierefunctie van de mond en spijsverteringsstelsel in het algemeen is de sleutel tot een goede gezondheid. Wanneer de barrierefunctie wordt ondermijnt, neemt een laaggradige ontsteking het werk uiteindelijk over.

Wat is een laaggradige ontsteking?

Een laaggradige ontsteking is een ontsteking met een lichte temperatuursverhoging.
Het is goed dat ons lichaam zo reageert. De rommel moet uit onze bloedcirculatie worden gehaald.
Beter een ontsteking dan dood door een gemene bacterie. Ons lichaam kiest voor een laaggradige ontsteking omdat een warme ontsteking (koorts) in het bloed een te heftige reactie kan uitlokken, zelfs een dodelijke. Een laaggradige ontsteking vindt bijna ongemerkt plaats en de symptomen lopen zeer uiteen. Het kan uitgroeien tot een sluipmoordenaar. Je lichaam kan deze beschermende ontsteking heel lang in stand houden. Wanneer het probleem niet wordt opgelost vormt dit de basis voor 95% van alle niet overdraagbare ‘chronische’ ziekten.

Is er sprake van een laaggradige ontsteking?

Tijdens een eerste consult onderzoek ik bijna altijd als eerste de symptomen van een laaggradige ontsteking. Behandeling van ongemakken en chronische ziektebeeld, maar ook afvallen, is niet succesvol zonder eerst de laaggradige ontsteking de kast in te sturen. Lukt het niet om af te vallen? ..wellicht omdat een laaggradige ontsteking het extra voetje op de weegschaal is.
Op basis van symptomen, lichaamstemperatuurcurve en eventueel een bloedtest kan ik dit vaststellen.
(Het onderwerp laaggradige ontsteking is groot daarom schrijf ik binnenkort hier een hele blog over).

Hoe zorgen we voor een herstel van de barrièrefunctie?

Gelukkig kan je zelf veel doen met een goede leefstijl en de juiste voeding. Aandacht maakt al een groot verschil. Voor de behandeling van de barrières zet ik voornamelijk in op verandering van leefstijl en voeding. Therapeutische dosering van supplementen kan hierop een gewenste aanvulling zijn. Een goede volgorde van barrièreherstel is van belang. Als blijkt dat er een darmprobleem is en ongemerkt ook een barrièreprobleem in de mond, zal eerst de mond moeten worden behandeld. Anders zal een probioticakuur voor de darmen alleen maar dure poep maken.
Het verkeer gaat nu eenmaal via de mond naar de kont, en doorgaans niet andersom.

Hoe zorg je nou voor een juiste barrièrefunctie van je mond? Van belang zijn in ieder geval:
1. Aandacht voor de juiste voeding en uiteindelijk zorg voor jouw spijsverteringssysteem
2. Verzorging slijmlaag, het epitheel
3. Goede mondverzorging

1. Wat is nu eigenlijk de invloed van bepaalde voedingskeuzes?

Een goed functionerend spijsverteringssysteem hangt van vele factoren af. Ik probeer met een voorbeeld aan te geven hoe complex het in elkaar steekt. Belangrijk is dat jouw spijsverteringssysteem essentiële vitamines en mineralen opneemt. Deze zijn nodig voor bescherming van bijvoorbeeld je tanden. Dit zijn onder andere magnesium en calcium. Vitamine D is betrokken bij het goed beschikbaar maken van calcium. Voor genoeg opname van vitamine D is een goed functionerende darm nodig. Extra melk drinken voor een extra porti calcium werkt niet. Doordat melk door intensieve veeteelt veel fosfor bevat, blokkeert dat de opname van calcium uit melk. Sterker nog, zuivel heeft een negatief effect op je darmen waardoor de heropname van vitamine D mank loopt. ‘Melk de witte sloper. ‘Sloper’ is dan beter van toepassing dan ‘motor’. Verkeerde voeding zoals veel snelle koolhydraten (suiker)zorgen ervoor dat magnesium minder beschikbaar is. Voeg daar nog wat citroenzuur aan toe, we hebben dan Joki drink en Wicky! Gelukkig zit er in Redbull geen zuivel, maar zal het ons gebit vleugels geven?
Genoeg werk voor tandartsen dus. Maar ben jij hier blij mee?
melk de witte slopetr

2. Geen mondwater maar natuurlijke verzorging slijmlaag

De extra beschermende slijmlaag, dat aan de binnenkant van ons gehele spijsverteringskanaal zit, wordt door glutamine gevoed.(lees vorige blog) Glutamine maak je voor een deel zelf door regelmatig te bewegen en te sporten en je krijgt het binnen door middel van de juiste voeding. Een ouderwetse soepkip in een pan met water, 20 uur op zacht vuur met specerijen en groenten is een ware glutaminebom. Ook een goede bacterie (flora) verhouding is van groot belang voor een goed gevoede slijmlaag. Leefstijladvies, voedingsadvies en eventueel tijdelijke suppletie van glutamine kan een oplossing voor je zijn.

3. Lama’s verdediging tegen vervelende dierentuinbezoekers

Speeksel beschermt je mond ook tegen vervelende ziekteverwekkers. Dit speeksel zorgt ook voor een biofilm voor je tanden als bescherming tegen bijvoorbeeld zuren uit je eten. In de nacht is de productie van speeksel veel minder, waardoor bacteriën kunnen groeien en ons gratis bij het opstaan de geur van een dood vogeltje geven. Opgedroogd speeksel kan zich hechten op de tanden door slecht te poetsen (dit geeft ontwikkeling van tandsteen). Het opgedroogde speeksel veranderd ook de biofilm op jouw tanden. Dit betekent voor ziekteverwekkers een feestmaal. Wanneer je veel last hebt van tandsteen, gaatjes en ontstekingen dan is je biofilm niet goed van samenstelling.

De mondhygiënist kan je daarbij helpen. Maar je kunt er ook zelf wat aan doen. Poetsen met een speciale honing is een weldaad voor je mondhygiëne. Er bestaat een tandpasta waar Manuka honing aan toegevoegd is. Deze is in staat een verkeerde biofilm op te lossen. Manuka honing heeft, net als tea tree, een sterk antibacteriële werking en is in staat tandsteen te reduceren. Wanneer je daarna een orale proboticakuur gebruikt is de mondflora weer zoals hij moet zijn. Orale probiotica bestaat uit speciale bacteriestammen die specifiek voor de mondflora een positief effect hebben. Het zijn andere stammen dan die van onze darmen.

Wil je meer weten over dit onderwerp schrijf je dan in voor de aankomende bijeenkomst.

Herken je al een probleem naar aanleiding van de tekst?. Wil je al eerder een afspraak met mij maken? Neem dan telefonisch contact met mij op.
Tandpasta van manuka honing (lees meer) en orale probiotica (lees meer) kan ik voor je bestellen.

Als je wilt reageren kan dat via onderstaande contactformulier.
Met smakelijke groet, Paul